Barbara Röling

Deelnemer Terra in China 2016: artist-in-residence in Sanbao/Jingdezhen en expositie in Tree Art Museum – Beijing

Voor Barbara Röling geldt: ‘Less is bore’. Haar lijfspreuk, in navolging van de postmodernisten Ettore Sotsass en Robert Venturi, is een reactie op het modernisme met zijn ingetogen, sobere stijl, zijn neutrale tinten en helderheid van lijn.

In Rölings werk speelt transformatie een grote rol. Door vormen af te gieten, zowel readymades als eigen vormen, en ze op verschillende manieren te versnijden en te assembleren, creëert ze nieuwe objecten. Herkenbare readymades gaan een nieuw leven leiden door het verlies van hun oorspronkelijke functie. De kerstballen in het kasteel van Doornroosje zijn daarvan een mooi voorbeeld. Sprookjes vormen een belangrijk thema: de wereld van symbolen, het goed en kwaad, het onverklaarbare en mystieke spreken haar aan. Inspiratiebronnen zijn flora en fauna, zeker wat betreft kleur en textuur. Bloemen van keramiek trotseren de eindigheid. Haar muurbloemen zijn het tegenovergestelde van de menselijke variant door het uitbundige en barokke uiterlijk. Feestartikelen van papier, slechts bruikbaar voor 1 dag, vervangt ze door slingers en lampionnen van keramiek: Röling wil dat het leven een feest is en wel 365 dagen per jaar.

Ze bezocht de Tarot Garden van Niki de Saint-Phalle in Italië, het Palais Idéal van de postbode Ferdinand Cheval in Frankrijk en de Rock Garden van Nek Chand in India en las over het project Luna Luna van André Heller. Kleur, vormgebruik, liefde voor decoratie en het idee dat kunst niet zwaar en verheven hoeft te zijn, zijn terug te vinden in Rölings werk. Dat lijkt op het eerste gezicht luchtig en vrolijk, maar er zit veelal een duistere wereld achter, waarin zij probeert het begrip macht te ontleden met een keur aan symbolen.

Etty Walda, Galerie Terra Delft

Showing all 17 results

Showing all 17 results