Saskia Pfaeltzer

“Na jarenlang in brons en steen te hebben gewerkt, komt het porselein als een feest mijn leven binnen. Sinds vijf jaar werk ik jaarlijks twee maanden in de Chinese porseleinstad Jingdezhen. Daar leer ik met veel plezier de taal en achteraf bundel ik mijn ervaringen in een boekje.

Mijn Chinese collectie kenmerkt zich door dierfiguren, tekeningen van fantasietaferelen op borden en vazen en het gebruik van verschillende glazuren en oxides. Ik maak porseleinen beelden van tijgers, apen, wolven en een enkele Dzjengis Khan, te paard.”

Saskia Pfaeltzer (1955) is een kunstenaar pur sang. Er gaat geen dag voorbij dat zij géén werk maakt. Inspiratie haalt ze uit mensen, dieren en dingen om haar heen. Haar scherpe observaties weet ze moeiteloos tot uitdrukking te brengen in uiteenlopende materialen, zoals brons, klei, gips, was, epoxyhars en piepschuim.

Ook werkt ze op heel verschillende formaten: van metershoge, monumentale bronzen ‘water- en vogelmannen’ die een plek kregen in de openbare ruimte, tot intieme, tien centimeter hoge beeldjes van paarden en danseressen. In haar buitenatelier, nabij het Belgische Mol, hakt Pfaeltzer beelden uit Belgisch hardsteen.

In haar atelier op de Nassaukade in Amsterdam tekent en schildert ze. Daarnaast verblijft Pfaeltzer jaarlijks twee maanden in China. In de beroemde porseleinstad Jingdezhen, gelegen in de zuidoostelijke provincie Jiangxi, experimenteert ze met lokaal gewonnen porselein en nieuwe technieken en werkt ze samen met lokale ambachtslieden.

De combinatie van Saskia Pfaeltzer’s trefzekere aanpak, haar beheersing van vele technieken en keuze voor uiteenlopende onderwerpen heeft geleid tot een groot en veelzijdig oeuvre. Figuratie is de rode draad in dit oeuvre. Haar beelden, veelal uitbeeldingen

van mens- en dierfiguren, zijn herkenbaar en spreken direct tot de kijker. Ze ogen realistisch, maar zijn niet naar werkelijkheid gemodelleerd. De beelden zijn fantasierijk en bevatten vaak referenties naar oude beschavingen – een schapenkop op een mannenlichaam, vogelkoppen met een vaas als onderstel en vrouwen die hele steden op hun hoofd dragen. De beelden zijn bewust niet te glad afgewerkt, zodat een levendig oppervlak ontstaat en het pure materiaal een eigen functie vervult.

Saskia Pfaeltzer studeerde aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam waar zij zich toelegde op beeldhouwen en monumentaal schilderen. Sinds de jaren negentig verbleef Pfaeltzer gedurende vijftien jaar afwisselend in Nederland en op het eiland Sint Maarten (Nederlandse Antillen). In 2010 leidden haar wegen naar China, waar zij nu jaarlijks een werkreis doorbrengt. Pfaeltzer heeft vele exposities in binnen- en buitenland gehad en haar werk – vrij of in opdracht – bevindt zich in museale, particuliere en bedrijfscollecties wereldwijd.

Showing all 18 results