Als schilder wist hij al expressief uiting te geven aan zijn intense beleving van de natuur. Kleurrijke bloesems tegen een zinderende blauwe lucht, opgezet in pasteuze verflagen. Zijn paletgebruik is terug te vinden in de beelden die ontstonden, toen hij driedimensionaal ging werken. De holle objecten zijn van geglazuurde keramiek, waarover soms ruig een laag olieverf is aangebracht. Ze ogen grof, waarmee ze doen denken aan de grove toets van zijn schilderijen. De alledaagse werkelijkheid biedt hem zijn onderwerpen; honden, handen en voeten in de ruimte op een dukdalf gezet, worden sculpturen die veel levenslust en plezier uitstralen.
Tijdens een artist-in-residence project via Galerie Terra Delft heeft Peter Keizer in Jingdezhen porselein beschilderd. Het resultaat hiervan, een aantal kleurig beschilderde tegels van formaat, toonde zijn meesterschap. Zelfs in een totaal ander materiaal wist Peter Keizer zich te uiten zonder concessies, terwijl de kleuren en effecten pas zichtbaar werden na het stoken in de porseleinoven.