Klik voor een virtuele rondleiding door de tentoonstelling
Duo tentoonstelling met keramiek van Liesbeth Kamp en John Higgins.
De aanleiding vormt hun ontmoeting in noord-west China, in de plaats Majiayao, tijdens een artist-in-residence periode in het voorjaar van 2019 onder begeleiding van Simone Haak, eigenaar van Galerie Terra Delft. Hier werkten zij naast elkaar aan nieuwe werken in een omgeving die doordrenkt is van keramische cultuurhistorie; in Majiayao worden potten gemaakt en gedecoreerd volgens een 5000 jaar oude traditie. De tentoonstelling, De Echo van Majiayao, met werk van alle veertien deelnemers als reflectie op deze ervaring, ligt nog in het verschiet en wordt in het jubileumjaar 2021 van Galerie Terra Delft getoond.
De Nederlandse Liesbeth Kamp komt tot spannende composities in vorm. Uitgangspunt is het creëren van een aantal ronde bol- of komvormen die ze snijdt en assembleert. Na het maken van de vormen wordt de schildering aangebracht door te kleuren met sinter-engobes. De decoraties worden aangebracht als respons op de vorm. Hierbij is het oppervlak van de binnen- en de buitenkant contrasterend gekleurd, wat de vorm benadrukt.
De Brit John Higgins vervaardigt zijn vazen, schalen en borden met veel dynamiek. De basis van zijn vormen maakt hij uit platen klei die op de draaischijf tot stand komen. Door er mee te gooien worden deze vervormd en vertonen ze de effecten van deze ongebruikelijke bereidingsmethode. Het maakt de werken uniek en ruig. De oppervlakken worden eenvoudig gedecoreerd met slibs en oxiden.
Samen tonen ze een verscheidenheid aan kleurrijke keramische objecten van hoge kwaliteit en groot vakmanschap.
Liesbeth Kamp: “Vorm en kleur staan centraal. In de serie ‘onderwaterwereld’, heb ik mij laten inspireren door de ongelofelijke mooie patronen en kleuren van tropische vissen. Deze heb ik vertaald naar decoraties op mijn kom- en vaasobjecten. De objecten hebben de Latijnse naam gekregen van de vis die als inspiratiebron diende.”
John Higgins werkt intuïtief vanuit een degelijke vakbekwaamheid. Hij laat zich leiden door de realiteit van de dag, de ervaring die zich tijdens het maken manifesteert. Daardoor ontstaan series waarbij elk werk een vervolg is, een antwoord op een eerder werk. Higgins werk is als een gedicht waarbij elke nieuwe strofe zich aandient van uit het hart en die het ritme van het voorgaande continueert.