Twee kunstenaars die figuratief werken, maar beide een geheel eigen poëtische wereld scheppen die niet in één blik valt te vangen.
De nieuwe beelden van Mariëtte van der Ven lijken te getuigen van aardse tijdelijkheid en vergankelijkheid. Vanitas is misschien het eerste woord dat in je opkomt. Maar wie goed kijkt, ziet liefde voor het leven en een poging om de dood te accepteren als onvermijdelijk onderdeel daarvan.
Haar nieuwste, veelal monochroom witte werken, laten zich lezen als een gedicht; poëtisch en beeldend zonder de letterlijke betekenis direct te onthullen. Je ogen kunnen dwalen over de details die in deze verfijnde beelden aanwezig zijn en je kunt je verliezen in associaties en interpretaties.
De gelaagdheid in de betekenis van haar beelden is nog steeds aanwezig. Maar de porseleinen beelden zijn rijker aan details dan voorheen en geven hiermee nog veel meer aanleiding om te dromen en te dwalen. Om de angst voor de eindigheid in te wisselen voor dromen over het leven. Soms zoete dromen maar veelal met een rafelrandje, net als het leven zelf.
De Deense, nu in Londen woonachtige, kunstenaar Malene Hartmann Rasmussen werkt met mixed media sculpturen, waarbij ze de verschillende componenten tot een verhalend tableau samenvoegt. Zij creëert een plek buiten de werkelijkheid: een onbetrouwbare, bedrieglijke echo van de echte wereld.
Op het eerste gezicht kun je denken aan speelgoedfiguren, maar bij nadere beschouwing onthullen ze een duisterder verhaal. Zij betrekken je bij een absurde en surrealistische wereld waar de dingen niet zijn wat ze lijken.
In het juni nummer van Crafts Magazine vindt u een uitgebreid, geïllustreerd artikel over Malene en haar werk.
In 2016 bestaat Galerie Terra Delft 30 jaar en dit jubileum, Terra 30!, wordt benut om terug én vooruit te kijken. Door het jaar heen vinden de Terra 30! Duo Expo‘s plaats; hierbij wordt telkens een nieuwe kunstenaar gekoppeld aan een kunstenaar van de galerie.