Galerie Terra Delft introduceert in Nederland de Zwitserse kunstenaar Caroline Andrin met een expositie van 4 januari t/m 1 februari 2014. Na een artist in residence-periode in Rome komt ze via Oxford en Montreal terecht in Brussel, waar ze nu nog woont en werkt.
Caroline toont haar project ‘SKIN GAME’. Het bestaat uit wandstukken en een aantal objecten op een voetstuk. Speciaal voor Delft vulde ze haar collectie aan met eenhoorns in wit porselein met een vleugje blauw, als een historische referentie. De transfers daarvoor komen uit de boedel van de Belgische aardewerkfabriek Royal Boch.
In haar werk onderzoekt ze het maakproces, in het bijzonder de techniek van het vormgeven. De objecten grijpen terug op het principe dat een vorm een andere vorm in zich draagt en dat één functie een andere uitlokt. In tegenstelling tot de traditioneel gipsen mallen, waarin de klei gegoten wordt, gebruikt Caroline leren handschoenen, die ze versnijdt en weer in elkaar zet om keramische accessoires te vervaardigen. ‘SKIN’ verwijst naar de huid van een dier; een huid die graag door mensen gedragen wordt en ‘GAME’ naar spel, maar ook naar het wild, de opbrengst van de jacht. Als de objecten eenmaal gebakken zijn, ogen ze fascinerend en spelen ze een spel met de ambiguïteit van materiaal en vorm. De meest geëigende plek lijkt de hal van een landhuis of een blokhut in het woud.
‘SKIN GAME’ startte in 2011 en kent een voortgaande ontwikkeling. De objecten vormen nu een verzameling: dat van een denkbeeldig bestiarium voor een zeer eigenaardige vestiaire. Een collectie, geïnspireerd door het betoverde Noorden van Twin Peaks, waar de natuur, de mens en het beest elkaar ontmoeten in een spel dat onverhoeds stoutmoedig, sensueel en soms dierlijk is.
Etty Walda