Yuk Kan Yeung heeft voor deze solotentoonstelling twee concepten ontwikkeld. Beiden zijn gebaseerd op twee belevenissen die ze de afgelopen drie jaar had. Ze hebben haar recente werk vormgegeven.
De eerste was een ‘artist in residence’ in Jingdezhen in 2014. De andere belevenis was een tekenproject in Oosterhout in 2016.
In 2014 ging Yeung via Galerie Terra Delft naar Jingdezhen voor een artist in residence-programma. Daar verbleef ze in het Sanbao International Ceramic Art Institute. ‘Elke dag zag ik de groene bergen en hoorde ik de stromende rivier; ik was weer helemaal terug in het Chinese landschap en cultuur. Net als een reiziger die thuiskomt, voelde ik comfort, maar ook conflicten. Ik zat diep in mijn eigen cultuur, herinneringen komen en gaan, onopvallend en toch aanwezig.’ Een reis naar de eeuwenoude dorpen Yaoli en Dongbu, en een busreis naar Shanghai door de stromende regen haalden bij haar veel emoties naar boven. ‘Ik werd erg ontroerd en sindsdien ben ik meer gaan kalligraferen.’
Chinese kalligrafie gaat over lijnen, de beweging, de balans in compositie, donker en licht, de emotie en stemming van de kunstenaar. ‘Je zoekt de balans tussen licht en donker, je danst met de lijnen. De concentratie leidt tot diepe gevoelens, een verbinding met je eigen ziel.’
In 2016 nam Yeung deel aan het ‘365+1 tekenproject’ in Oosterhout. Gedurende het jaar maakte ze 366 tekeningen, aquarellen en inktschilderijtjes op papier van 10×10 cm. ‘Ik werd me meer bewust van mijn omgeving.’ De vormen en kleuren van de natuur, de verandering van de seizoenen, de boeken die ze las en haar emoties van dat moment vormden allemaal een bron van inspiratie voor dit project.
Deze twee belevingen ontplooiden zich tot twee ontwikkelingen in Yeungs recente werken. Ten eerste gaat haar werk nu verder op het tekenproject. In plaats van op papier, tekent ze nu op porselein. Hiervoor rolt ze het porselein uit tot een dunne plaat en bouwt ze het op zodat het net op eigen kracht kan blijven staan. Zo ontstaat een zachte beweging die ook in papier terug te vinden is. Uit intuïtie geeft ze hier en daar een duwtje om de beweging verder vorm te geven. ‘Op deze eenvoudige cilindervorm kan ik veel vrijer tekenen en schilderen.’ Soms brengt ze eerst een monoprint aan op de klei en schildert ze verder na de biscuitstook. Bij beiden gebruikt ze gekleurd porseleinslib en keramisch potlood. Yeungs uitgangspunt hierbij is om het spanningsveld tussen in- en uit balans zijn te ontdekken. Het beeld is net als een opgerold vel papier, teder en wachtend op een ontmoeting met het lijnenspel.
Yeungs andere idee is wat complexer. Door de jaren heen heeft ze veel kalligrafie geoefend op rijstpapier. Voor de verzameling die zo ontstond heeft ze nu een bestemming gevonden. ‘Ik heb ze fijn gescheurd en tot een papierpulp verwerkt. De fijne vezel meng ik met porseleinklei, dit papierporselein bouw ik weer op tot een sculpturale vorm.’ De vorm is geïnspireerd door de lijnen en de beweging van haar tekening en kalligrafie. Zo ontstaat een abstracte ruimtelijke tekening. Het tijdrovende werkproces dient als een meditatie, vergelijkbaar met de talloze kalligrafieoefeningen die ze al doet sinds ze 6 jaar oud was. ‘Deze bijna rituele werkwijze heeft mij dichter bij mijn eigen cultuur gebracht, de kalligrafie verbrandt in de oven en herrijst tot een nieuw beeld. Een bezield beeld van oneindige momenten, in tijd en in ruimte. Vandaar de titel ‘Eastern Echo’.’
Naast de porseleinen objecten zal Yeung ook een aantal tekeningen op papier tonen bij deze tentoonstelling.
Yuk Kan Yeung (Hong Kong 1959) studeerde af in de beeldende kunsten aan de Chinese Universiteit van Hong Kong in 1981. In 1987 behaalde ze een post universitair diploma in keramiek aan het Goldsmiths’ College, Universiteit van Londen. Sinds 1987 woont en werkt Yuk Kan Yeung in Nederland.
Er zijn twee artikelen verschenen over het werk van Yuk Kan Yeung:
September/oktober 2017 nummer van het tijdschrift KLEI keramiek magazine; zie ook onder ‘nieuws’ op deze website.
Nummer 34, oktober 2017 van de Kleine K, het digitaal keramiekmagazine die ook een film over haar werkwijze heeft gerealiseerd te zien via: