De porseleinen kommen en vaasvormen van Karin Bablok uit Duitsland hebben een duidelijke signatuur. Deze containervormen zijn schijnbaar eenvoudig van vorm en de witte basis is voorzien van een abstracte, zwarte decoratie middels een dynamische en krachtige penseelstreek. Naast deze autonome objecten worden er via dezelfde werkwijze ook bekers in porselein vervaardigd, al dan niet meet een goudaccent.
Karin Bablok is altijd op zoek naar verbetering van haar basismateriaal, het witte Limoge porselein gecombineerd met het zwarte glazuur. In 2008 vond zij in Korea een glazuur dat een prachtig zacht wit vertoonde, het wit van ontluikende sneeuwklokjes. Met de zijdezachte aanraking van dit oppervlak bleek dit glazuur ook het zwart te beïnvloeden. Het zwart veranderde in een groen-blauwachtig violet dat zachtjes begon te lopen bij 1300°C. Maar het Koreaanse glazuurrecept bleek terug in Duitsland onvertaalbaar naar Europese grondstoffen.
In 2019 nodigde Terra Delft Karin Bablok uit voor een residentie in Sanbao-Jingdezhen in China. Na het lezen van ‘De Witte Weg’ van Edmund De Waal kwam hier voor Karin een droom uit. In Jingdezhen bezocht zij diverse glazuurwinkels met een overvloed aan verscheidenheid in allerlei kleuren en wittinten. Hier koos zij voor het witte glazuur, ondoorzichtig en zacht, met een licht groenachtig blauw tintje; Ru-Glaze, vervaardigd in de noordelijke Song-dynastie.
Na een moeilijke periode doordat Karin op zoek moest naar een ander atelier en een andere oven, reorganiseerde zij zich. Via de contacten van Terra Delft in Jingdezhen kon zij maar liefst 20 kg. Chinees glazuurpoeder aanschaffen. In de tentoonstelling bij Terra Delft is het resultaat te zien van deze volhardende kunstenaar die met een duidelijke visie een unieke collectie porselein toont: Bablok’s China Blue!