Peter Beard solo; Tijdloze kwaliteit, unieke objecten

Peter Beard solo; Tijdloze kwaliteit, unieke objecten
Expositie
21 feb 2020 - 27 mrt 2020
Organisator
Galerie Terra Delft
Locatie
Galerie Terra Delft

Peter Beards professionele carrière in keramiek begon in 1973. Sinds 2001 staat zijn werk in de vaste collectie van Terra Delft, en is hier getoond in solo- en groepstentoonstellingen. Sinds 2013 werden via Terra Delft ook groepstentoonstellingen met Peter Beard’s werk gerealiseerd in China, in Jingdezhen, Beijing, Shanghai en Shenzhen.

Naast oude kunst is het landschap een bron van inspiratie voor Peter Beard. Zijn zeer speciale glazuurtechniek geeft zijn vazen en objecten een natuurlijke uitstraling. Combinaties van matte, semi-matte en glanzende glazuren worden in een patroon over elkaar heen aangebracht. Tijdens het stoken vormen ze een reliëf met de ongeglazuurde delen. De vormen zijn evenwichtig, de decoratie maakt het object spannend en boeiend. De unieke objecten hebben een tijdloze kwaliteit, ze zijn eigentijds en tegelijkertijd gelieerd aan de klassieke vormen.

20-02-Peter-Beard-2zt

Peter Beard: “Ik kwam voor het eerst klei tegen toen ik een klein kind was. En tijdens mijn studie industrieel ontwerp/meubelontwerp aan het Ravensbourne College of Art in Londen (1970-1973) kon ik ook werken op de keramiek afdeling. Na deze studie hielp ik met het opzetten van een pottenbakkerij in Schotland. Ik opende mijn eerste studio in Kent in 1975 en maakte toen voornamelijk sculpturale stukken.

Ik maak gedraaide en met de hand opgebouwde stukken in geoxideerd steengoed gestookt op 1280 °C. Voordat ik iets ga maken besteed ik veel tijd aan het schetsen van nieuwe stukken. Mijn sterke, eenvoudige vormen zijn versierd met complexe oppervlakken die de vorm ondersteunen en de waarneming stimuleert, hierdoor wordt bij de kijker een emotionele reactie opgewekt.

Ik maak ook stukken met verschillende lagen. De techniek hierbij is het aanbrengen van lagen klei en glazuur om vervolgens het geglazuurde oppervlak terug te slijpen. Ingewikkelde patronen onthullen zich als een zijdeglanzende marmerstructuur die prachtig tactiel is. Het duurt soms wel zes maanden om deze werken te voltooien en zijn het resultaat van uren van experimenteren en ontwikkelen.

Mijn werk is een evolutionair proces, dat technische vaardigheden combineert met innovatie en passie met intellect.”