De twee werkperiodes die Guy van Leemput via Galerie Terra Delft doorbracht in Sanbao, Jingdezhen, China, hebben veel invloed gehad op zijn kunstenaarschap. De tweede viel samen met de start van zijn sabbatical jaar. De komende tentoonstelling laat de resultaten zien van zijn focus op de keramiek: gloednieuw werk in wit porselein.
Als wiskundige is Guy geïnteresseerd in patronen: de architectuur van de natuur wil hij leren begrijpen: niet door te denken, maar door te doen. Hij maakt zijn kommen op een intuïtieve manier: Kleine sliertjes porselein worden met de hand op een ballon aangebracht en met een houtje wordt een deel van het porselein ‘uitgeduwd’. Een trage techniek, zelf noemt hij het bijna meditatief werk, waarbij de hersenen worden uitgezet. De ene kom brengt hem naar de volgende.
De patronen, waarvan de lijnen en de vlakken organisch zijn, vormen de structuur van de kom, de ruggengraat. Als de kommen omgekeerd worden gestookt in de houtoven wordt het porselein op de toptemperatuur van 1280 ℃ een stukje vloeibaar en de kom rekt uit. De structuur van de sliertjes bepaalt mee hoe de kom vervormt.
Door de dunne wand van de kommen is het patroon, dat op de buitenzijde zit ook zichtbaar aan de binnenkant, wat vooral bij daglicht een prachtig effect heeft. Naast heel nieuwe motieven heeft Guy ook een schaalvergroting kunnen uitvoeren: Er zijn een paar prachtige grote kommen te zien.
Galerie Terra Delft
Etty Walda
Solo expositie van Guy Van Leemput met nieuwe porseleinen objecten uit de houtoven. Zijn nieuwe catalogus, Origine; over de oorsprong der dingen, wordt hier gepresenteerd.
In het maart/april 2017 nummer van het Duitse tijdschrift Neue Keramik is een artikel geplaatst over het werk van Guy van Leemput.